Ook D66'ers verdragen geen spot

Gepubliceerd op 22 september 2021 om 15:34

Ter verdediging van hun partijleider Sigrid Kaag trokken D66-prominenten de afgelopen dagen ten strijde tegen politiek tekenaar Ruben Oppenheimer. Hij had Kaag zaterdag in NRC Handelsblad afgebeeld op een bezem waarmee zij afkoerste op de Twin Towers, waarin een lachende Mark Rutte weerspiegelde. Het was 11 september. Met de reacties op de tekening ontmaskerde deze links-liberalen zichzelf als een stel onverdraagzame huichelaars.

Oppenheimer heeft maandag op televisie en dinsdag op Radio 1 al te veel gedaan wat een cartoonist eigenlijk moet laten: uitleggen wat hij met een tekening bedoelt. Maar de interviewers waren opzoek naar ’argumenten’ om Kaag zo af te beelden en Oppenheimer gaf toch maar beleefd antwoord.

In Nederland hoeft een cartoonist geen argumenten te overleggen. Het recht op vrije meningsuiting verlangt geen ’waarom’ over een tekening die de spot drijft met politici of andere personen. De cartoonist tekent zijn cartoon en daarmee uit.

Dit liberale gedachtegoed lijkt inmiddels achterhaald bij D66. Onder het gewicht van een tekening met de partijleider bezwijken oude principes. Opportunisme is de partij niet vreemd. Eerder sneuvelde het referendum als kroonjuweel toen burgers de verkeerde keuze maakten bij referenda over de Europese grondwet en het associatieverdrag met Oekraïne. Principes zijn mooi, maar ze moeten de macht – of de weg daarheen – niet in de weg zitten.

Het D66 Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma verweet NRC het plaatsen van de tekening en ontwaarde een vrouwvijandige opzet van Oppenheimer: een vrouw met een stevige mening wordt in Nederland weggezet als heks en terrorist. Rob Jetten noemde de tekening ’onvoorstelbaar ranzig’. En de fractievoorzitter van D66 in de Amsterdamse gemeenteraad, Reinier van Dantzig, twitterde: ’Dit is geen spot, geen humor, maar compleet ongepast.’ Juist, een liberale politicus die het werk van een cartoonist veroordeelt als ’ongepast’!

Om nog meer afkeuring over de tekening te mobiliseren sloot Van Dantzig zijn tweet af met de hashtag #spreekjeuit. Dat deed onder meer de legendarische oud-verslaggever Wouke van Scherrenburg, wiens sympathie voor Kaag en het D66-partijlidmaatschap haar journalistieke geweten in de weg moeten hebben gezeten, toen zij Van Dantzig antwoordde met ’zo eens’.

Ook het progressieve geweten van GroenLinks Corinne Ellemeet sprak zich uit en veroordeelde het werk van de cartoonist als ’totaal ongepast’. Ellemeet is voor haar partij onder meer woordvoerder op justitie.

Op televisie riep demissionair minister van Cultuur en Onderwijs Ingrid Engelshoven (D66) in Goedemorgen Nederland dat naast vrije meningsuiting ook goede smaak een rol zou moeten spelen. Zij vond de cartoon van Oppenheimer seksistisch en pijnlijk en hekelde de ’vergelijking’ van de tekenaar tussen de aanslagen van 9/11 en de politieke discussie in Nederland.

Hier sprak een minister die een cartoonist van een krant de maat neemt, omdat hij haar politiek leider onwelgevallig getekend heeft. Het is terecht dat PVV-Tweede Kamerlid Martin Bosma de minister hierover binnenkort ter verantwoording roept. Een vergelijking met de rellen om de Mohammed-cartoons dringt zich op.

Ik zie nog geen straten gevuld met woedende links-liberalen die om het hoofd van Oppenheimer vragen, maar overeenkomsten zijn er. Zowel de Mohammedanen als deze D66’ers verdragen het niet dat hun leider wordt afgebeeld in een spotprent. En beide groepen organiseren de verontwaardiging daarover.

Geen moslim in de wereld had in september 2005 ooit gehoord van de Deense krant Jyllands-Posten toen daar de eerste Mohammed-cartoons in verschenen. Pas in januari 2006 kwam het tot een boycot van Deense producten en liepen de straten van islamitische landen vol met woedende mensen, die door politieke en religieuze leiders waren opgeroepen om zich uit te spreken.

Cartoonrellen zijn niet langer het exclusieve terrein van onverdraagzame en gewelddadige moslimfanatici of van de Turkse president Erdogan. Links-liberale politici van D66 hebben zich van dezelfde onverdraagzame kant getoond.

Afgelopen maandag verscheen tekenaar Ruben Oppenheimer voor de rechtbank in Roermond. Daar stond een 38-jarige vrouw uit Maassluis terecht, die Oppenheimer via Twitter gedreigd had de keel door te snijden, omdat hij in 2019 de Turkse president had afgebeeld als een hond.

Oppenheimer wilde gebruikmaken van zijn spreekrecht en de fan van Erdogan nog eens uitleggen wat de waarde van vrije meningsuiting is. D66-politici kunnen zich aanmelden voor dezelfde les.

 

Deze column is gepubliceerd op 15 september 2021 in De Telegraaf

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.